PROBIOTIKA + PREBIOTIKA = SYNBIOTIKA 
I tarmen hittar du större delen av vårt immunsystem och vi vill därför ta väl hand om magen och dess goda bakterier.  Probiotiska mjölksyrabakterier bidrar till bättre tarmhälsa. En balanserad tarmflora är nyckeln till en välmående mage. Goda bakterier underlättar matsmältningen och stöttar immunsystemet. Inulin är prebiotika. Prebiotika är fibrer som arbetar tillsammans med probiotika för att ge en bättre tarmhälsa. 

PIPERIN 
Piperin är det aktiva ämnet i svartpeppar. Det har intressanta egenskaper och har studerats på nära håll för sin påverkan på näringsupptaget i tarmen. Piperin arbetar speciellt bra tillsammans med bl. a. vitamin C, B och biotin. Piperin hämmar enzymer som bryter ner näringsämnen som vitaminer och mineraler, vilket medför att ämnen stannar längre i kroppen. Dessutom är svartpeppar och piperin skonsam mot magen och bidrar till en bättre tarmhälsa. 

VITAMIN C 
Vitamin C uppmärksammas för sina kraftfulla egenskaper som antioxidant. Den spelar en viktig roll för immunsystemet och hjälper kroppen att ta upp andra vitaminer och mineraler, som en bärare. Den skyddar även våra celler mot oxidativ stress och bekämpar fria radikaler. Vitamin C stimulerar cellsynteten och är viktig för kollagenproduktionen i huden. Kollagen är känt för att stärka hudens spänst och fyllighet.  

PANTOTENSYRA 
Pantotensyra (B5) är en vattenlöslig vitamin, en komponent i kroppen för ämnesomsättningen och för att bidra till den mentala prestationsförmågan. Pantotensyra hjälper kroppen att omvandla kolhydrater och fett till energi. Det här vitaminet är därför populärt för de som vill öka sin mentala ork och de som lider av akneproblem. 

BIOTIN
Biotin har en positiv inverkan på både hår, hud och naglar. Biotin är en riktig hudräddare som håller huden frisk. Den hjälper till att behålla hudens mikroflora balanserad, vilket behövs för att hålla inflammationer och hudangrepp borta.

Q10 
Q10 är en kraftfull antioxidant som bildas naturligt i kroppen samt är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress. Den bidrar även till att huden håller sig stark och vital. Q10 förekommer i många krämer med anti-age-effekt men det många inte vet är att den kan motverka rynkor och åldrande när den tillförs inifrån. När vi blir äldre minskas nivåerna av Q10 i kroppen som i sin tur påverkar produktionen av kollagen och elastin som behövs för att hålla huden stark och elastisk.

MAGNESIUM 
Magnesium är känt som naturens lugnande mineral, vårt antistress-mineral. Varenda cell i kroppen är beroende av  tillräckliga mängder magnesium för att fungera optimalt. Musklerna i ansiktet, hjärnan och nervsystemet behöver  magnesium för att fungera normalt. Eftersom kroppen inte kan lagra magnesium särskilt bra, är det viktigt att vi får i oss den dagligen. Stress har en negativ inverkan på huden och magnesium hjälper kroppen att stressa ner. 

ZINK
Om huden förändras kan det bero på brist av zink. Zink är livsnödvändigt och bidrar till att bibehålla hudens och hårets friska  egenskaper. För lite zink leder till håravfall och försämrad sårläkning. Zink bidrar till ett normalt fungerande immunförsvar, normala testosteronnivåer i blodet och en normal fertilitet. Zink skyddar även våra celler mot oxidativ stress och bidrar till en normal syn.  

B12 
Vitamin B12 är nödvändig för vårt nervsystem och främjar bland annat hudcellernas funktion och ökar cellmetabolismen. Huden är väldigt förtjust i vitamin B12 då den hjälper dig inifrån och ut med att motverka rodnad och ärrbildning. B12 bidrar till att hålla huden och håret friskt. 

Vill du läsa mer om forskning om aktiv bakteriekultur (probiotika) kopplat till hud?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31234928/
https://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080130170325.htm
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180301103701.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6048199/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25291137/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/phpp.12334
https://waojournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40413-017-0160-5
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28380682/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31826084/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30042740/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31386766/

Livsmedelsverket
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2018/mikrobiomet_risk-och-nyttoprofil-livsmedelsverket-rapportserie-nr-11-2018.pdf?AspxAutoDetectCookieSupport=1

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/branschriktlinjer/kosttillskott.pdf